Vážený pane děkane,
za jedenáct let jsem se nedostal k tomu, abych Vám vysvětlil své postoje, naivně jsem si myslel, že je z desítek rozhovorů znáte a že mi rozumíte. Domníval jsem se, že Vaše diplomatické schopnosti stačí k tomu, aby byl případ Hinxlage vyřešen, od Vás směrem vzhůru aparát, kterému (rád se přiznám) přinejlepším nerozumím - a směrem dolů dnes již duševně nemocní lidé, které má Hinxlage ve své moci, sekta jakási, se kterou si zdá se nikdo neví rady, která poškozuje všeobecné zájmy církve, její kulturu i politiku. A proto mi dovolte, být opět velmi nediplomatickým. Není jiná možnost. A nakonec není ani co ztratit, jestliže si (nejen) Gemeinde Saaldorf není schopno uvědomit ani to nejzákladnější z kulturně politické činnosti organizace, kterou zastupuji. Biskup Dietl dodnes trvá na tvrzení svého předchůdce ("jsem v církvi jen proto, abych ji vydíral"), vysvětlení ani omluva dodnes žádná. Hinxláge se úžasně baví, rozpor mezi mocipány a bezmocnými mu náramně vyhovuje, roztahuje své sítě pavoučí a hraje si na chytače hmyzu. O celém traumatu napsáno několik knih známých v celém světě, ignorace (na jedné straně) vzrůstá, ale zároveň s ní i pohrdání (na straně druhé) církví, které nemohu nechat bez komentáře, poněvadž k církvi Kristově dosud patřím a žádná z Vašich "exkomunikací" (o nichž se pravidelně dozvídám, žel vždy až se zpětnou platností) na tom nemůže nic změnit. Ale i já jsem lapačem, lapačem tuku v kuchyni, kde se to už jen škvíří - a že návštěvnost Bohoslužeb, jak včera informovalo ORF, klesla v porovnání jen s minulým rokem téměř na polovinu, jistě není náhodou. K luteránství přestoupit nehodlám, byl jsem u originálu až do své konverze a ta je definitivní, ať se Vám to líbí, nebo ne. Ale jak je tomu s Vaším charakterem? Přišel jsem do těchto končin pozván, nikoli z vlastní vůle - a dodnes věřím, že to má nějaký smysl, i když mi v každodenních lapáliích s místním Gemeinde zůstává tento význam utajen... Ale to bychom holt nepotřebovali víru, kdyby vše bylo nad slunce jasnější či jasné jak facka, kterou mi mnichovský ordi-narr-iát uštědřil...
Po zákazu a znemožnění koloquia o současné hudební liturgii (Laufen, 5.- 8.8.99) jsem očekával alespoň od Vás slovo chlapa. Nicméně forum proběhlo na Internetu, s překvapujícími výsledky, které dvojnásob nutí k zamyšlení. A že tento dopis psán česky, nikoli anglicky či německy, není náhodou. Nemalá obec hluboce věřících křesťanů totiž dodnes mluví touto řečí, ačkoli roztroušena po celém světě a tak to berte jako aramejštinu, jidiš, esperanto, obrázkové písmo - jen germánština to není, to je fakt... Ta se stala po všech těch letech už nepřekladatelnou, rozuměj: dá se přeložit do všech řečí světa, ale OBSAHU už nikdo nerozumí (srv.§ 218)... Malý příklad: dopis Sv.Otce umělcům, (4.4.99) koluje v opisech česky, "pro vnitřní potřebu církve", zde vydáno v mnohatisícových nákladech a sám jste o tom prohlásil, že je to okrajová, nedůležitá věc, "psáno je toho hodně" - řekl jste a "nikdo nemá čas všechno sledovat". Koriguji: čtěte tedy alespoň NĚCO, třeba gaudium et spes... Zkrátka závěry koncilů ničím, tlachání, blabla jede dál, vše řízeno shora, vlastní iniciativa nežádoucí + volání po spontaneitě, BEGEISTERUNG usw... Ne, tomu opravdu už nikdo nerozumí a ani já ne, ačkoli rozumím jakémukoli bláznovství, nebojím se říct. Věřte mi, nerozumím Vám. O co Vám jde? Zahladit zločiny? Budiž, pak ale nevolejte po spravedlnosti. Jde Vám o zdravý chod společnosti? Budiž, pak ale nekryjte slaboduché, banální, profánní, bezduché, tupé, pseudomocné, věru nemocné, iracionální, nelidské, perverzní a naivní až k pláči. Jde Vám o kulturu? Skutečně? A z čeho to mám poznat? Z toho, že na odpověď nutno čekat víc než deset let? Jde Vám o porozumění mezi národy? A jak jsem si toho mohl všimnout? Jde Vám o církev věru katolickou, univerzální? Proč tedy hájíte neonacistické radovánky? Jde Vám opravdu o Pravdu? Proč tedy lež, o které všichni tak svorně víte? Od prosince předminulého roku (12.12.97) trpělivě očekávám návrh, kterým chcete řešit klerofašistické poloměry, které jsem mezitím přezval na klerobolševistické, neboť to vystihuje skutečný stav: většina drží hubu a krok, známe to nazpaměť a víme jak to končí... Nezlobte se na mě, ale takovéto pojetí církve Kristovy je pouhou grimasou, pózou jakousi, šaškárnou bez významu a k tomu nemohu a nesmím mlčet. Německá církev sehrála v dějinách Evropy už několikrát velkou roli. Negativní i pozitivní. Té negativní role bylo už opět myslím dost a je čas to změnit.
Je módou domáhat se práv. Ale mě to už připadá staromódní, volám po povinnostech a nejsem si jist, zda jste mi dobře rozuměl, jde totiž i o povinnost Vaší. O Vaše právo a povinnost, rovnou měrou. Jednou jste tu děkanem, vidíte co se děje, co se neděje a nesmí dít. Rozhodl jste se pro "diplomatické" vyčkávání, však ono se to nějak samo vyřeší, stará hloupá moudrost. Samo? Jste si tím opravdu tak jist? A jak to, že to tedy nefunguje, když je to tak úžasně elegantní? Věříte snad na jakési perpetum mobile? O nás bez nás, s námi - ale jen proboha bez jakýchkoli "násilností", pěkně v bavlnce se to nosí, až se to donosí, jako plod uhnilý až k hrobu. A to vše se tu jmenuje "nový zákon", nikoli čirá nekrofilie...
Váš věk Vás omlouvá, rezignoval jste, táhne se to leta, koho to koneckonců pořád ještě baví bojovat o něco, co mohlo být tak samozřejmé, že... Samozřejmého není nic. Stačí si poshovět, polehnout a hned je tu ďábel (nikdy nespí) a dělá co umí: ignorace podstatného chlebem, fetišismus vínem, čirá modloslužba. A že se Vás to netýká? Že je tu jakési "gemeinde" zpité privátními záležitostmi? A jak je velké? Od lázní Reichenhall až po Františkovy lázně? Jen se v tom koupejte! Je to léčivá voda! Vyhnanství, exil, nenásilí, tzv.stát, tzv.církev, vše jen aby se neřeklo, jakési alibi. Máte ho mít. Když jste psal "Hubertovi" (H.), znělo to slibně, skoro jsem jásal nadšením, jak rozumný jste člověk, když jste upozorňoval na nebezpečí, "že by se toho mohla chopit veřejnost a celá církev", což se mezi tím stalo, páč čas se nezastavil. Německo dnes sjednoceno, Evropa rozkrájená vejpůl. Ale nikoli hranicemi, ty padly, zatímco nůž, břitva mezi lhostejnými, impotentními a mocipánskými šašky odřezává masíčko k pečeni do Vaší kuchyně... Ne, diplomat nejsem a ani jím nechci být. Své povinnosti děkana neplníte a ani se už nesnažte omluvit to tím, "že jste zde než jen jakýsi koordinátorem". Koordinátorem možná, ale čeho - that's the question... Koordinujete elegantní vymírání a noblesně se řítí svět ke svému kulantnímu pádu, téměř bez facek, téměř...
Deset let po pádu železné opony si kdekdo naříká, jak "dříve bylo líp", hranice byly jasné: na jedné straně tupý "komunismus", na straně druhé zářivé duchovno, společenství věřících a dobrochtějících lidí. A v podstatě jim dávám zapravdu. Dnes je to guláš, z domácích zahrádek živeno nacistické, tu a tam pepřík z východu (aby se neřeklo, alibi je alibi) - ale když člověk, napůl germán, napůl čech a ještě k tomu Holanďan pozve své přátele k Bohoslužbě mezi kravama a hnojem, dít se to nesmí, ačkoli dodnes nikdo jasně neřekl PROČ... Hinxláge? Pláge? Už toho nechte! On za nic nemůže, však dobře Víte, že neví co činí. Ale co Vy? Rozdává-li "církev" své rány shora, asi k tomu bude mít důvod: jedním z nich může být touha po hlasu spodiny, usedliny na dně - a za tu k Vám mluvím. Nepodceňujte ji! Už velmi brzy se by Vám to mohlo vymstít, což neberte ani jako hrozbu, ani jako varování, nýbrž jen jako pouhý komentář k času, který jste ve své službě Bohu naprosto promarnil...
"Spielraum" církve se zmenšil úměrně ke zbabělosti pýchy, respektive k odvaze pokory, se kterou nutno žebrat o každé slovo vrchnosti - a nebojím se říct, že v okruhu mnoha desítek kilometrů, jsem už jen jediný, kdo Vás o upřímné slovo ještě žádá, zbytek to vzdal. Poznali. Pochopili. V neděli do kostela a zbytek myslí na prdel... Nasládlá aršlocheraj, toť vše, jinak ticho...
Převzal jste funkci děkana po té, když jsem byl vypráskán z Bohoslužby pro cizince (Freilassing A.D.93) - a co se změnilo? Nic. Vůbec nic. Rezignace, ignorace, impotence, privátní zájmy důležitější než ty veřejné... u Vás, u mě nikoli...

V hlubokém koření

dB, 11.X.99