--------------------------------------------------------------------------------
Autor: J.S.Fiala č.: 339
Název: Táhnou západními Čechy
Zdroj: NN Ročník........: 0001/001 Str.: 011
Vyšlo: 01.01.1991 Datum události: 01.01.1991 Rok: 1991
--------------------------------------------------------------------------------
Úplný obsah:
-----------

... "Proč bychom nevlezli i do kasáren?" ... prohlásil jsem, když mne obeznámili se skutečností, že Nezávislé undergroundové hnutí RATUS jde do ohně. Tentokrát přímo branou vojenského útvaru v.ú. 8770-Hamrníky - Mariánské Lázně. Tento impuls byl realizován v rozmezí pátku 1.3., soboty 2.3., a byl ukončen úterkem 5.3.91. Stalo se tak ve stélách armádních mechanismů - konkrétním místem byla tělocvična hamrnického vojenského útvaru, a to za duelového průběhu dvou vernisáží. A to jak stran armádních imaginací, tak z impulsu zúčastněných undergroundových aktivit či aktivit dalších. Na počátku výstavy stojí jméno Milana Hrešana. K jeho individuu nutno podotknout, že to byl on, kdo relizoval koncert AKTUALU Milana Knížáka v Holubíně u Mar. Lázní r. 72. V této akci se sice psychicky zaindisponoval i písničkář Hutka, který se na toto klání nedostavil, leč i tak holubínský koncert obnesl bez ohledu na roztřískané pódium filmový dokument fotografa Petra Prokeše. A zde započala tepající céva undergroundové kultury ... Underground jako celek soustřeďuje v Čechách výrazná aktiva a své reakce zaťal do společenských a stagnujících struktur. Zhovadilé tažení kulturní a politické reakce proti nezávislým aktivitám učinilo např. z kunschistorika I.M. Jirouse recidivistu v III. Nápravně výchovném ústavu Valdice a z výtvarníka M. Knížáka "akéhosi maliera či gráfika", cituji z památného projevu dr. Gustáva Husáka. Po rozsáhlých ofenzivách vůči nezávislé kultuře se v rozmezí let 86-87 utvořila v západních Čechách kulturní scéna Služetín. Zde na soukromé půdě se realizují koncerty souborů Psí Vojáci, Sdružené zájmové umělecké soubory PSVB M. Lázně a StB Karlovy Vary, pod vedením rotného Miroslava Jirce, Patologický orchestr města Mariánské Lázně, Mocenský boj nejvyššího sovětu, Ženy, Hally Belly, FPB, Atak, Závodnička č. 5, Masomlejn a punků PVC a EKG, vše to propojeno s výtvarnými vernisážemi. Po druhém služetínském galakoncertu, kde vystoupil Patologický orchestr ve vokálně-eventsovém tvaru, provázeným rockovou lineálou, byl zpěvák souboru Jiří Svině Fiala obšťasten karlovarskou Bezpečnostní složkou tr. stíháním. Posléze ze stíhání díky aktivitě VONSu a Charty 77 sešlo, leč faktem zůstává, že v této obci vyhlásil ONV Karlovy Vary "zákaz shromáždění osob" a že každý koncert byl dotován takovou policejní silou, že byla schopna potlačit jakýkoli odpor zúčastněných a nasraných rockerů. Tato kulturní scéna zaniká r. 87. Úkonem ONV Karlovy Vary byl spolumajitel Dan Mráz (baskytarista Patologického orchestru, instrumentalista pražských Žen a instrumentalista Bad Beaf Hat) vyhoštěn a vykopnut ze služetínské usedlosti a tuto nezávislou scénu stihl osud předchozích undergroundových center. Toto asi k ozřejmění a ohledání půdy, ze které se formuje impuls, který se od minulého roku pohybuje západočeskou scénou... Posledním místem je brána vojenského útvaru, do které vcházím ...

... pátek 1.3.91. Ve 14.3O hod. vernisáž otevírá stran armádních doktrin ppl. Skácel. Sděluje faktum, které je nasnadě, a to že umění proniklo kasárenskou branou do válečného arzenálu hamrnického útvaru. Originalita celé expozice spočívá v tom, že výtvarníci pražské Galerie RH FACTORY, Nezávislého

undergroundového hnutí RATUS, Fan clubu Mozkové sondáže a dalších imaginistů, se prezentují v prostorách, kde by to v minulosti bylo holou utopií. A právě prezentace těchto iniciativ dává tušit, že poprask okolo stagnace vojenských štábů v dnešním Československu je v tomto případě jaksi mimo. To samé následujícího dne na vernisáži výtvarníků sděluje publiku pražský plegomazinový básník Viktor Hait. Ten posléze uroní dvě slzy ze své poezie. Básníkovu deklamaci uzavřela Posádková hudba RATUS! RATUS ukutá na místě z instrumentalistů Fuj Haksn, Židi, The Underground Alkohol Band. Zvuk posádkové hudby mi silně připomněl skitské verbálnosti známé mi z produkcí pražského plechárenského týmu SUDETY. To asi k vernisážím samotným ...

... co se týká devadesáti výtvarných děl, tak lze sdělit, že jsem byl expozicí samotnou zaskočen. Originalita, výraznost jednotlivých počinů protavených dadaismem (Hait-Kopal, Eismanová, Klodner, Bloch) až po nadrealistické olejomalby (Ciprian, J.S.Fiala), přes postmodernismus (Juřica, Kosa Kopřiva, Ticho de Vrahe a RHX FACTORY) až po zcela nezařaditelný trend surnaivistické olejomalby Gea Vrány a posléze experimentální souzvuk fotoanalýzy s barevnou kresbou surrealistických obskurzí (J.S.Fiala) a mysticismu (Ciprian). Každopádně organizátoři této výstavy volili právem osobu M. Hrešana, který po 20ti letech začpělosti procitl a po letitém koncertu AKTUALU zosnoval další počin, a tím je právě uvedená expozice výtvarných alternativ. Navíc je expozice umístěna na pravém místě, v pravý čas a konkretizuje trend českého současného výtvarného umění. Objevem se díky této expozici stává démonická, mystifikující malba Jana Cipriana, veristický poetismus Jaromíra Odla a dada dvojice Hait-Kopal. Tito se prezentují na západočeské scéně popré, a to díky iniciativě RATUS!RATUS!

Kazimír Vančura /J.S. Fiala/

F U J H A K S N

/recenze demosnímku/

J.S. Fiala

Tzv. FUJ HAKSN je nový klan mariánskolázeňských rockerů, kteří se prezentují na tomto demosnímku s hostujícím kytarovým atributem původního rockového undergroundsatelitu Litinovej Pepa and Průmyslovej plyn, t.j. panem E.K. Fošnou-Borsukem. Nahrávka se objevuje na rockové scéně díky inzerci Bulletinu Fan clubu Mozkové sondáže a je určena k rukám manželů Fojtových z Orlové. Ale k nahrávce samé:

V rozsáhlém melodramu o Americké armádě, která neosvobodila západní Čechy, se prezentuje ústřední aktér, t.j. pan E.K. Fošna-Borsuk, v plejádě neskonalých blbostí v duchu této idei a je podivuhodné, že za doprovodu nedefinovatelných dechů a elektrické kytary dokáže v ožralosti bardově tak vlastní zaplnit zbylý prostor kazety po KUREVSKY REZAVÉM PLECHU.

DELIRIUM II., je halové Glory Halelujaááh, věnované anarchistovi Borisu Šapovovi a Samsonu Chlupu Petrovskému, kde s vocalistou Metudem Eliou Svobodou dokazuje pan Fošna jednotlivý fakt, že Litinovej Pepa and Průmyslovej plyn byl patrně poslední soubor, kde tento těžkotonážní a nebezpečný muž si uchoval jakési zdání úcty u rockového publika.

III. verze DELIRIA v podání FUJ HAKSN a vocalisty E.K. Fošny-Borsuka mi připomíná asociace muže přikurtovaného v protialkoholní stanici s démonickými hlasy lapiduchů, a posléze se pan Fošna-Borsuk sám za chorovodu vlastního textu "odebírá kamsi žebrat". Jen doufám, že tímto konkrétním místem není zkušebna undergroundových souborů Litinovej Pepa and Průmyslovej plyn a Umělá hmota II. v Horních Počernicích.

Jinak uvádím, že FUJ HAKSN hodlají započít svoji nezávislou rockovou kariéru v obsazení:

BICÍ - Zdeněk Čůza Muzikář

BC - Karel Juda Bloch

BC - Metud Elia Svoboda

Perkusions - Ivan Bet Ţel Anatolík Těšíme se !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Demosnímky skladeb "DELIRIUM I., DELIRIUM II., DELIRIUM III., FUJ HAKSN, Mariánské Lázně 1991.