KDO FALŠUJE ČESKÉ DĚJINY?
O TGM a V. Černém trochu jinak
Až do listopadu 1989
bývaly v prominentním měsíčníku KSČ Nová mysl publikovány teoretické statě,
které se okamžikem vydání stávaly "písmem svatým" těch, kteří věřili
této avantgardě dělnické třídy. Na stránkách tohoto časopisu publikovali mnozí
"velikáni" komunistické éry.
Byl mezi nimi také
akademik Josef Macek, který se po listopadu 1989 stal na krátkou dobu ředitelem
Ústavu čs. a světových dějin ČSAV. Tuto funkci opustil po srpnu 1968, mimo jiné
za spoluautorství tzv. Černé knihy o srpnové okupaci Československa v roce
1968. Následujícím dvacet let byl disidentem. Nová zkušenost nepochybně
způsobila, že v jeho názorech došlo ke změnám.
Přesto není bez
zajímavosti seznámit se s tím, co si J. Macek myslel v době, kdy byl děkanem
fakulty společenských věd VŠPHV v Praze, docentem a laureátem státní ceny. V
jeho obsáhlém referátu na téma Proti kosmopolitismu ve výkladu našich národních
dějin, otištěném v roce 1952 v Nové mysli se mimo jiné uvádí:
"Historie byla
Masarykovi jenom vhodnou snůškou faktuů, jež si podle libosti vybíral a
komolil, aby mu sloužily v politickém manévrování. Byl ochoten odhodit slavnou
minulost našeho národa jen proto, aby se zalíbil svým západním přátelům. Sám
ostatně zdůrazňoval, že se učil u francouzské buržoazie a jí že chtěl zaprodat
duši českého lidu...Stejně poníženě jako se ukláněl francouzským diplomatům,
kořil se Masaryk i diplomatům americkým ...(...) A stejně jako Masaryk i Pekař
se nespokojil jenom falšováním dějinnného vývoje našeho národa tím, že jej
vykládal z vlivů západoevropských a nikoli z vlastních kořenů. Pekař stejně
jako Masaryk přímo proklamuje myšlenku evropanství, tj. zřeknutí se národní
svébytnosti v zájmu imperialistického kosmopolitismu.(...) Ještě v roce 1948
vydal jiný představitel buržoazní literární vědy, Václav Černý, knihu o
staročeské lyrice, jež je proniknuta kosmopolitismem...V. Černého tedy
především zajímá míra vlivů z ciziny, převaha ciziny nad domácími výtvory...
Tak pojímá nakonec staročeskou lyriku jako odlesk cizí vzdělanosti."
Po přečtení výše
zmíněné statě J. Macka mě napadá, že všechno to, o čem se od listopadu 1989
stále více hovoří a píše, tedy vlastně už dávno bylo. Tyto staronové myšlenky
jsou nám servírovány pouze v jiném, modernějším, elegantnějším (řečeno
oblíbeným slovem velkých mužů z ODS) balení.
A tak namísto odpovědi
se vynořují spíše nové a nové otázky: Má pravdu Masaryk, Pekař a Černý, nebo J.
Macek? Kdo má stále zájem na falšování našich dějin? Dozvíme se to někdy?
Jiří Tichý
Praha 4