--------------------------------------------------------------------------------
Autor: Gracias Vladimír
Název: MŠMT - diskuse o školství
Zdroj: NN Ročník........: 0004/023 Str.: 000
Vyšlo: . . Datum události: . . Rok: 1994
--------------------------------------------------------------------------------
Úplný obsah:
-----------

MŠMT - DISKUSE O ŠKOLSTVÍ

Věc: Upozornění na přetrvávající totalitní zvyklosti a na porušování Ústavy ČR a Listiny základních práv a svobod (dále jen Listiny) na státních, základních a středních školách ČR (dále jen školách)

Úvod: České základní a střední školství nikdy v minulosti nebylo demokratické a humánní v dnešním pojetí. Po nastolení komunistického režimu se k předešlým negativním praktikám přidala ideologická totalita. I když tento systém odstran il některé nehumánní jevy (např. tělesné tresty), zakonzervoval způsoby omezuj ící osobní svobodu žáků a učitelů. K dosavadním donucovacím zvyklostem se přid aly další - povinná účast na oslavách různých výročí, pronásledování žáků nosí cích náboženské symboly, oděvy s anglickými nápisy či emblémy západních států a institucí apod. Části pedagogických pracovníků tento systém bezpochyby vyhov oval, neboť v manipulaci s žáky a v jejich donucování nacházeli svou sebereali zaci (bylo by vhodné učinit příslušný psychologický rozbor). Tato možnost byla pravděpodobně u některých z nich i motivací k učitelskému povolání. Jednou z největších tragédií totalitního školství byla subjektivita v rozhodov ání a posuzování posilovaná narůstající feminizací. Subjektivní názor nadřízen ého, byť sebenesmyslnější, se stával příkazem a normou. V tomto smyslu patří š kolství mezi nejvíce postižené oblasti, neboť ve výrobě, administrativě, zdrav otnictví to možné nebylo - např. auto nemohlo mít jedno kolo, slepé střevo se nedalo operovat skrze oko. Mnozí školští funkcionáři byli postiženi narcismem - pocitem omnipotence, který realizovali tím, že úmyslně porušovali zákony a n ařízení nebo je subjektivně svévolně interpretovali, aby ukázali, že oni jsou pány, kteří si mohou dělat, co chtějí. Tím se pochopitelně stali vzorem pro ně které řadové pedagogy, ktří si pak obdobně počínali vůči žákům. Bohužel o tomt o jevu se nedá psát v čase minulém, stále přetrvává a s právní subjektivitou š kol hrozí nebezpečí, že nebude na intenzitě. Mnoho subjektivního se objevovalo i v oficiálních projevech bývalého p. ministra.

Jaká je tedy situace ve školství dnes? - Značné části učitelů a funkcionářů ch ybí právní vědomí, a jsou po právní stránce prakticky negramotní. Část pedagog ů má "vrozenou totalitu", část totalitní návyky, část smýšlí demokraticky. Oso by z první republiky se nedají "předělat", jejich nevhodné a často trestné jed nání se dá pouze potlačit. Tam, kde je ve škole demokratické a energické veden í, to jistě jde, tam, kde tomu tak není, jsou postiženi žáci. Druhá skupina se dá převychovat, ministerstvo by možná mohlo poskytnout vhodný obecný návod. U čitelům a funkcionářům těchto uvedených skupin je třeba dát na vědomí, že nelz e svévolně a subjektivně porušovat základní práva a svobody, navíc se v těchto případech jedná o zneužití pravomoci veřejného činitele vůči většinou nezleti lým osobám. (Nejde jen o učitele a funkcionáře, ale i o ostatní zaměstnance šk ol a školských zařízení).

Je určitým paradoxem, že v těchto skupinách jsou i lidé, kteří byli proti minu lému režimu. Zřejmě jim však vadily jen politické projevy totality, nikoliv to talita jako taková. Po změně režimu v r. 1989 téměř vymizely politické projevy totality, nepolitické se pak silně omezily, neboť jejich nositelé měli strach .. V současné době však dochází k jakési normalizaci těch nepolitických, nebo ť ty mají kořeny v dobách předtotalitních, až v časech starého Rakouska. Konkrétní projevy nezákonnosti a porušování základních lidských práv a svobod na školách:

1. Na některých internátních zařízeních existuje doslova kasárenský režim. Uby tovaní jsou povinni zúčastňovat se rozcviček a zaměstnání dle programu. V těch to případech jde o donucování, které je porušením Listiny v čl. 7, 8, 9 a 10. Uvedených akcí by se ubytovaní měli zúčastňovat pouze dobrovolně, jinak by po nich mělo být požadováno pouze dodržování ubytovacího řádu.

2. Stále dochází k donucování žáků k dojídání obědů. Ze strany nadřízeného je tím nejen páchán trestný čin, ale žákům je tím ubližováno na zdraví. 3. Na školách se vybírá od žáků vstupné na různé akce (např. film. představení ), nařízené ředitelem nebo učitelem. V tomto případě se jedná vlastně o trestn é jednání nadřízeného, neboť příkazem vyžaduje od žáků (respektive rodičů) pen íze za služby, které si žáci neobjednali. Po právní stránce nadřízený nemůže a ni nařídit podřízenému vybírání peněz. Další věc je výběr těchto akcí. Ředitel nebo jiný funkcionář školy přece není kompetentní, aby určoval, co je pro žák y vhodné a co nikoliv. To by byla cenzura příznačná pro totalitní poměry. Bohu žel existují samolibí školští funkcionáři, kteří se ve své narcisistní pýše do mnívají, že jsou schopni rozhodnout, která kulturní akce je pro žáky vhodná, a která ne. Jak by se takový funkcionář rozhodl, kdyby dostal současně nabídku na pořad např. Pavla Landovského a Jiřiny Švorcové? Pochopitelně subjektivně. Dochází i k tomu, že žáci jsou posíláni na filmy, na které nemá jejich věková kategorie přístup. Zde se již nejedná jen o zvůli funkcionáře, ale přímo o tre stný čin ohrožování mravní výchovy mládeže. Nehledě na nezákonnost uvedených a kcí je rozhodně nepřípustné, aby si žáci platili za pořad, který slouží k prop agandě církve adventistů, nebo za pořad herce A. Strejčka, kde je kritizována a odsuzována katolická církev. P. Strejček má bezpochyby na vyslovení svého ná zoru plné právo, na druhé straně mají žáci a učitelé ve své pracovní době práv o takové názory neposlouchat. Navíc se tím nedovoleně zavléká do škol politika , neboť členstvo některých politických stran je tvořeno katolíky a nynější žác i jsou budoucími voliči.

To samozřejmě neznamená, že by se žáci nemohli zúčastnit výchovných či vzděláv acích akcí, např. exkurzí, koncertů seznamujících s hudební technologií, filmů o ekologii nebo filmů určených pro děti nebo žáky - pokud budou ochotni si to zaplatit. Mezi posledně uvedenými a subjektivně zaměřenými akcemi je totiž po dstatný rozdíl. Snad by se dal nejlépe ilustrovat na rozdílu mezi vystoupením hudebního odborníka p. Ilji Hurníka a vystoupením hudební skupiny odpovídající subjektivnímu vkusu funkcionáře. P. Hurník totiž seznamuje s hudbou jako tako vou, žánr povinně poslouchané a povinně zaplacené skupiny může vyvolat, a jist ě také vyvolá u části žáků odpor.

4. Školní akademie, besídky a podobné akce mající za úkol žáky pobavit nebo je seznámit s tvorbou spolužáků by se měly pořádat v době mimo výuku. I zde toti ž vlastně dochází ke vnucování určitého povinného druhu zábavy či informací vy tvářených na základě subjektivního vkusu či rozhodnutí.

5. Někteří funkcionáři si potrpí na pořádání sportovních akcí (jde zpravidla o koníčka funkcionáře nebo o posedlost prestižními okázalými akcemi nebo o trad ici), kterým musí povinně přihlížet celá škola. I zde se jedná o totalitní pra ktiku, kdy je část podřízených nucena konzumovat něco, o co nestojí a co jim m ůže být i protivné či odporné.

Toto subjektivní rozhodování na některých školách snad nejlépe vystihuje rčení "Jinak voní seno koni, jinak milencům." Je třeba dát příslušným činitelům na srozuměnou, že nejsou oprávněni nařizovat něco dle svých subjektivních předsta v, ale řídit se pouze pravomocemi, které jim dle zákona příslušejí. V uvedených případech jde o projevy zvůle a nezákonnosti postihující celé škol ní kolektivy. Další pasáž se bude zabývat projevy zvůle a nezákonnosti páchané na menších kolektivech či jednotlivcích, a to:

1. Na některých školách dochází ke kázeňským postihům žáků či udělování snížen ých známek z chování za jejich činnost mimo školu. V tomto případě si ředitelé osobují pravomoci, které jsou porušením Listiny v čl. 7, odst. 1, v čl. 8, od st. 1, celého čl. 10, v čl. 14, odst. 1, v čl. 39 a v čl. 40, odst. 1. Někdy p odávají hlášení (pokud vím, ústní) o činech žáků mimo školu policejní či soudn í orgány.

Je třeba uvědomit příslušná ministerstva, že takováto oznámení jejich složek j sou rovněž porušením zákona a vyžadují finanční prostředky a placený čas jejic h zaměstnanců. Soudní orgány a vojenské správy vyžadují po školách různé chara kteristiky žáků či jejich rodin. Na to nejen nemají právo, ale ředitel, který takové informace poskytne, se dopouští protizákonného jednání.

2. Žáci bývají za úpravu svého zevnějšku napomínáni a donucováni k jeho změně příkazy či nátlakem. Jedná se zpravidla o délku vlasů u chlapců a oblečení či make up u dívek. Dřívější totalitní šk. řády tyto skutečnosti přímo kodifikova ly. Nadřízený počínající si vůči žákům uvedeným způsobem porušuje Listinu v čl . 1, v čl. 2 odst. 3, v čl. 3 odst. 1 a 3, v čl. 8 odst. 1, v čl. 10 odst. 1 a 2. Samozřejmě, že oděv a úprava zevnějšku žáků musí odpovídat bezpečnostním, zdravotním a hygienickým normám, a že žáci mohou být upozorněni např. na vhodn ost úpravy oděvu při chladném počasí, na použití kapesníku apod.

3. Žáci jsou donucováni k zdravení (tím není myšleno vzájemné zdravení učitele s třídou při jeho příchodu do třídy). Kdo tedy donucuje žáka k pozdravu, poru šuje Listinu v čl. 1, v čl. 3 odst. 1, v čl. 8 odst. 1, v čl. 10 odst. 1. To o všem naprosto nevylučuje výchovu žáků ke zdvořilému chování.

Podobným případem je přikazování žákovi, aby neměl ruce v kapsách. Je samozřej mě vhodné vést žáky k určitým konvencím, nikoli však formou zákazu nebo příkaz u. Pro totalitní období byl právě příznačný zákaz mít ruce v kapsách pro vězně a vojáky, aby byl co nejvíce potlačen pocit svobody.

4. Někdy dochází k zabavování knih, karetních her apod. pedagogickými pracovní ky. Je třeba je upozornit, že se tím dopouštějí zcizení. Na druhé straně je tř eba dát určitou legální formu (právní předpis) konfiskování materiálů ohrožují cích bezpečnost osob a majetku.

5. Někde se dává automaticky ve sporech mezi žáky a zaměstnancem zapravdu zamě stnanci. Jsou i případy, že ředitel v tomto smyslu varuje. Nejde jen o právní nonsens neslučitelný se zásadami demokratického právního státu, ale i o těžký prohřešek při výchově žáků k demokracii a právnímu vědomí. Tento systém "výcho vy" se negativně bude promítat v budoucnosti.

6. Objevují se i případy konání brigád v době výuky. Např. Sdružení Kappa VŠZ Brno nabízí brigády studentům a učňům od 15 let v době od poloviny dubna do po loviny května, a pedagogům pedagogické dozory nad nimi. Škole, která se brigád y zúčastní, má být věnováno 50 Kč za brigádníka. Je třeba upozornit vedení ško l, že uvolňování by bylo nelegální, a že jim přidělené finance jsou určeny na výuku.

Aby nedocházelo k porušování čl. 9 Listiny, je nutno též určit, jaké práce moh ou žáci konat - např. při maturitních zkouškách žákyně připravují občerstvení pro ped. pracovníky apod.

Podle uvedeného čl. 9 nesmí být po žácích požadováno, aby vybírali peníze či z astávali funkce v samosprávě.

Stále přetrvává donucování žáků ke sběru léčivých bylin či odpadových surovin. Reliktem minulosti pak je určování žáků k dozoru nad spolužáky a jejich pověřo vání zapisováním nevhodně se chovajících. Jde o naprosto nevhodnou výchovu a f ormování negativních povahových vlastností.

7. Dosud se vyskytují zákazy návštěv určitých míst pro žáky či časové omezován í jejich samostatného pobytu mimo domov. Jedná se např. o nařizování hodiny uk ončení stužkovacího večírku či vyžadování písemného svolení rodičů k účasti žá ka na něm. Jedná se o porušení nedotknutelnosti soukromí a svobody pohybu a po bytu - Listina čl. 7 odst. 1 a čl. 4 odst. 1. Ze strany nadřízeného jde o zneu žití pravomoci veřejného činitele.

8. Na některých školách je na učitele činěn nátlak, aby vedli kroužky, vyžaduj e se také, aby pečovali o nástěnky a výzdobu. Takovéto jednání je v rozporu s prac. povinnostmi učitelů, v případě výzdoby a nástěnek jde opět o subjektivní posuzování estetických hodnot, pokud je takovým nadřízeným předlistopadový fu nkcionář, jedná se přímo o duševní úchylku, neboť tito lidé za totality vyžado vali, aby na nástěnkách pochodovaly LM a na zdech visela hesla typu "Sovětské hnojiště - náš vzor". Nyní mají na nástěnkách TGM, ale to svědčí pouze o tom, že převlékli politický kabát, ale ne, že by změnili svůj úchylný pohled na svě t. Jsou posedlí určitou vizuální kompozicí svých budov, podobně jako jsou typy určitých posluchačů rozhlasu, kteří konzumovali, konzumují a budou konzumovat rozhlasové programy bez výběru od rána do večera. Je jim zcela jedno, jaký je politický trend rozhlasu, zda se vysílá pořad pro chovatele koček, nebo rocko vá hudba, mají svou kulisu. Jenže poslech rozhlasu je individuální, posedlost výzdobou a nástěnkami zasahuje ostatní a je jim vnucován subjektivní vkus nadř ízeného.

9. Dojde-li ke škodě a nelze zjistit konkrétního viníka, je vyžadováno zaplace ní škody na žácích celé třídy či skupiny. Takovéto vymáhání je trestným činem. Nedostatky, které by MŠMT mohlo řešit relativně rychle centrálním příkazem. 1. Pokud se budou vyplácet opět odměny a příplatky, určit, za co - především z a plnění povinností daných příkazem - správa sbírek, skladů, laboratoří, kniho ven, požární ochrana, bezpečnost práce, mimořádné práce zaměstnanecké - tyto p ráce jsou vykonávány nad vyučovací či pracovní povinnost. Takových prací by se našlo jistě více, např. opravy maturitních pís. prací apod., neplatit však za činnost v odborech, výzdobu školy apod. Zejména placení odborových funkcionář ů je nemorální, absurdní a může být bráno jako podplácení.

2. Vyvěšování státní vlajky by se ve školách mělo řídit přesným předpisem. ŘŠ posedlí dekorativností nechávají vyvěšovat vlajku při závěrečných zkouškách. V yvěšovat vlajku 17. listopadu na některých školách působí absurdně - vládnou z de předlistopadoví nomenklaturní funkcionáři nebo se konzervovaly předlistopad ové poměry, není zde co oslavovat.

3. Reliktem minulosti je i hospitační systém pro ŘŠ a jejich zástupce. Zatímco v praxi horník nemůže kontrolovat tkadlenu, dojička potápěče a vojenský psovo d bojové manévry letadel, ve školství tělocvikář posuzuje matematiku, latinář učitele výpočetní techniky a zootechnik češtináře (jak by asi vypadalo zeměděl ství, kdyby tomu bylo opačně?). A nejen posuzují, ale mají posuzovaným ještě d ávat rady. Absurdní situace pak nastává při hospitacích v předmětech občanská nauka, dějepis a literatura prováděných předlistopadovými funkcionáři. Dříve z de kontrolovali především ideovost a prvky komunistické výchovy, co by tak asi mohli konstatovat, kdyby se s uvedenými skutečnostmi setkali dnes. 4. Stále je možno se setkat se subjektivními názory funkcionářů na jevy esteti ckého charakteru, např. filmy, či subjektivně motivované prosazování tras výle tů apod. Tyto subjektivní názory jsou však prosazovány služební cestou a jako takové se stávají příkazem. MŠMT by mělo vydat pro toto jednání zákaz a na ško lách pro přípravu pedagogů by měli být studenti vedeni k tomu, že subjektivní názor nadřízeného ještě nemusí být správný jen proto, že dotyčný je nadřízený. (Komu dal pánbu úřad, tomu dal i rozum).

5. Klasifikace by neměla být sdělována žáku veřejně, nýbrž individuálně, např. zápisem do žákovské knížky, odevzdáním vysvědčení bez komentáře, u maturit pa k rovněž sdělovat žákům výsledky jednotlivě. Jinak jde o porušení Listiny v čl . 10. Neprodleně pak je třeba zakázat sdělování prospěchových a jiných údajů o žácích nekompetentním osobám a organizacím. Ve zdejším regionu jsou např. pos kytovány údaje o prospěchu žáků středních škol jejich předešlým ZŠ. 6. Je třeba oddělit stránku čistě služební od stránky společenské. Např. plesy či taneční nemají být služební záležitostí učitelů (někde snad dosud přetrváv ají ped. dozory v tanečních). Rovněž propagace a nábor do tanečních a jiné obd obné akce mají probíhat mimo čas vyhrazený výuce, má to být soukromá záležitos t. Kroužky na školách by neměly mít náboženský, filozofický či ideologický cha rakter, jinak dochází k porušení Listiny v čl. 2 odst. 1. Výuka náboženství na školách smí být konána pouze v rámci příslušného předmětu - Listina čl. 16 od st. 3. Ve zdejším regionu vyvíjí na školách silnou aktivitu církev adventistů - žáci si platí jejich produkce, na školách je prováděn nábor na jejich akce i prostřednictvím rozhlasu v době výuky - kromě porušení Listiny jde i o peníze daňových poplatníků. Na školách adventisté zakládají kroužky a ve školních bu dovách pořádají přednášky pro veřejnost - je otázka, zda platí pronájem? 7. Dalším problémem jsou agresivní či neúnosně vyrušující žáci. Kázeňská opatř ení se zde míjejí účinkem, počínáním těchto žáků trpí jejich spolužáci (stres, fobie ze školní docházky), neúnosné vyrušování pak narušuje výchovně vzděláva cí proces a poškozuje zdraví učitele. Uvedené skutečnosti snižují autoritu ško ly a pedagogů, a přispívají k rozkladu morálky, k pocitu, že zlo je beztrestné a slušní lidé bezmocní. MŠMT by mělo iniciovat legislativní řešení problému. 8. Je třeba respektovat svobodu odborů, nevyžadovat po o. organizaci razítko a podpis na záznamech o úrazu, neposílat o. funkcionáře na služební cesty z tit ulu jejich funkce - např. různé oslavy apod. To společně s odměnami o. funkcio nářům patří mezi totalitní praktiky. Kolektivní smlouvy by měly být uzavírány po přezkoumání právníky. Vzorová kolektivní smlouva pro školy znojemského okre su obsahuje nejen groteskní nesmysly (např. závazek nediskriminovat zaměstnanc e z důvodu pohlaví), ale splnění některých jejich článků ze strany zaměstnavat ele by bylo porušením zákona a diskriminací - jedná se především o pořadník pr opouštění zaměstnanců.

9. Dosud se vyučuje občanská nauka klasickým totalitním způsobem - žáci předčí tají připravené politické aktuality. To je jednak v rozporu s osnovami, jednak se tím porušuje zásada, že politika do školy nepatří, neboť žáci při přípravě těchto aktualit jsou nuceni čerpat informace z tiskovin různého politického z aměření. Jde vlastně také o porušení Listiny v čl. 2 odst. 1 a čl. 20 odst. 4. 10. Orgány MŠMT často vyžadují po uchazečích o funkci občanskou a morální bezú honnost. Bylo by třeba specifikovat, co tyto termíny znamenají. Občanská bezúh onnost snad znamená čistý trestní rejstřík a negativní lustrace, ale co znamen á morální bezúhonnost, je záležitost velice diskutabilní. Je např. učitelka, k terá dříve pronásledovala žáky za nošení křížků, morálně bezúhonná? A co učite lka, která by si ve volných hodinách přivydělávala striptýzem?. To je jedna vě c. A zadruhé, kdo bude vydávat potvrzení o morální bezúhonnosti - policie, dom ovnice, fara, SRPŠ nebo lokální ideolog bývalé vedoucí vládnoucí strany? Nebo se bude kádrovat podle informací typu JPP (jedna paní povídala)?

11. Při jmenování do vedoucích míst v rezortu MŠMT by se u předlistopadových f unkcionářů mělo dbát na to, zda při své činnosti neporušili zákony a ústavu. A ni před listopadem 1989 totiž neměli právo donucovat své podřízené k tzv. veře jné angažovanosti, k odběru komunistického tisku, k vyšším orgánům nenařízené brigádnické činnosti, k povinnému sběru, k povinné účasti na oslavách různých výročí (např. 1. máj, VŘSR), k psaní nedoporučujících posudků pro náboženské č i jiné přesvědčení žáka a jeho rodiny, k pozdravu "Čest práci!" apod. I když t ato trestná činnost byla pravděpodobně promlčena či amnestována, nemají tyto o soby právo vykonávat vedoucí funkce ve školství, neboť porušily lidská práva s vých podřízených zaručená i tehdejšími právními normami.

12. Styky mezi nástupnickými organizacemi po SRPŠ a školou je nutno vést určit ým způsobem, a to tak, aby škola byla po služební linii od těchto organizací o ddělena. Jinak by došlo k porušení čl. 20 odst. 4 Listiny (... sdružení jsou o ddělena od státu). To znamená, že škola a "SRPŠ" např. nesmí pořádat společné akce. Existuje také nebezpečí, že "SRPŠ" jako sponzoři budou ovlivňovat ŘŠ, ze jména ty, kteří si potrpí na okázalé prestižní akce náročné na finanční dotace .

13. Při střeleckém výcviku či soutěžích pořádaných školou zakázat střelbu na t erče ve tvaru lidské siluety. Zdůvodnění snad netřeba.

Závěr: Uvedené skutečnosti nechci samozřejmě generalizovat, neboť mé informace pocházejí z osobní praxe, z rozhovorů se žáky, kolegy a rodiči, některé infor mace byly pouze zaslechnuty a jsou neověřeny. Rovněž region, odkud jsou inform ace čerpány, je nevelký - jedná se o části jižní Moravy. Nejsem také profesion ální právník, psycholog, sociolog, proto některá má hodnocení nemusí být zcela přesná a pravdivá, ale podstata mnou uváděných údajů vychází z reality. Nejde však pouze o problémy právní či morální. Praktikování a konzervování uvá děných metod ve školách a ve školství velice poškozuje výchovu k demokracii a úctě k lidským právům a svobodám. Mladí lidé v takovémto školním prostředí tak pociťují stejnou schizofrenii jako za totalitního režimu, kdy se učili, že so cialistický systém je ten nejlepší, a přitom denní realita svědčila o pravém o paku. Proto se tento systém většina mladých lidí znechutil. K tomuto znechucen í a odporu vedly také uváděné paternalistické metody znamenající omezování při rozené touhy mládeže po svobodě. Stejné pocity ovšem musí pociťovat mládež na některých školách i dnes. Na jedné straně se učí znát demokratickou ústavu a z ákony, seznamuje se s dílem a učením M. J. Husa (Pravdy každému přejte!), J. A . Komenského, T.G.M., s názory disidentů (např. Čítanka samizdatové a exilové literatury - V. Havel, esej Moc bezmocných), na druhé straně se setkávají ve š kole s praxí, která je v diametrálním rozporu s tím, co se učí, že je správné. Co to znamená pro formování myšlení mladého člověka, to si dovede představit i neodborník. Mladí lidé jsou na paternalistické šikanování a omezování obzvlá ště civliví a podle školní praxe posuzují i společenský systém. Žáci přicházej ící z těchto škol do demokratického prostředí pak mají problémy, které mohou v ést až k životnímu handicapu - např. žák vyrůstající v paternalistickém školní m prostředí vystuduje učitelství, přijde do školy, kde se dodržují zákonné nor my - a ztratí místo, neboť nutí žáky k dojídání oběda.

Chceme-li tedy vychovat moderně a demokraticky smýšlející mladou generaci, je nutno školství zbavit paternalistického a totalitního balastu a uváděné jevy v ymýtit. S vnějšími znaky totality se ve školství téměř nesetkáme, ale vnitřní život některých škol je nepříliš odlišný od dob totality.

Částečným řešením situace by bylo, kdyby pracovníci ČŠI provedli kontrolu škol ních řádů a eliminovali z nich vše, co je v rozporu s Listinou a dalšími právn ími předpisy. Jenže i některé právní předpisy jsou pravděpodobně v nesouladu s Listinou.

I ve školství by měl platit ş 1 uvozovacího zákona, který požaduje, aby zákony a právní předpisy byly v souladu s Listinou. Pokud nejsou, jsou neplatné. Poznámka: Uváděná fakta se týkají i státních škol, které spravují jiné rezorty (ministerstvo zdravotnictví, průmyslu, zemědělství).

A úplně na závěr: Soupis určitě nevyčerpává všechny negativní jevy v našem ško lství.

Tento text bude kromě MŠMT zaslán dalším institucím, sdělovacím prostředkům a soukromým osobám.

Vladimír Gracias

Pracoviště

gymnázium