--------------------------------------------------------------------------------
Autor: Smutek Zdeněk
Název: Vyjímečně rozhodujeme
Zdroj: NN Ročník........: 0005/041 Str.: 000
Vyšlo: . . Datum události: . . Rok: 1995
--------------------------------------------------------------------------------
Úplný obsah:
-----------

Vyjímečně rozhodujeme "Kulturně vyvinuté sociální normy a obřady jsou charakteristické pro etnické skupiyn různého stáří a různé velikosti podobně jako fylogeneticky vyv inuté struktury nebo behaviorální projevy druhů, rodů a vyšších taxonů. Jejich historii lze studovat srovnávací metodou. Jejich rozbíhání v rpůběhu historic kého vývojevytváří bariery mezi kulturními skupinami právě tak, jak je rozbíha jící se vývoj vytváří mezi druhy...Negativní stránkou pseudodruhovosti je okol nost, že příslušníci jednoho kulturního pseudodruhu považují příslušníky jinéh o pseudruhu za nižší a při dostatečně velkých kulturních rozdílech za ne zcela lidské. Zvlášť nebezepčnou činí pseudodruhovost, že potlačuje všechny psychof yziologické mechanismy, které za normálních okolností brání zabití příslušníka vlastního druhu zatímco nebrání útoků na příslušníka vlastního druhu, zatímco nebrání útoku na příslušníka druhu jiného. Členové ostatních pseudodruhů jsou nenávidění, jak jen lidé mohou být nenáviděni a mohou být zabiti s výčitkami ne většími než zvířata." (K. Lorenz: Vrozené základy učení.)

"Však Sidku, krále z Aškalonu, který se nesklonil pod mé jho, jsem deportoval do Ašuru...Šarula Darího, dřívějšího krále jejich, dosadil jsem nad lidem z Aš kalonu a uložil mu poplatky a dary mému majestátu a on vleče mé jho." Tak psal král Sinecherib v 7. stol. př. n. l. (A. Jespers: Královská tažení ve Starém Orientu).

Jen s malou obměnou jmen za Dubčeka a Husáka totéž mohl napsat Brežně v o Československu.

"Rusové a také bolševici jsou děti svého carismu. Mají carskou unifor mu, třebaže ji nosí naruby: a Rus, jak známo, dovede nasit na Ruby třeba boty. "

(T.G.Masaryk: Světová revoluce.)

Někdy před deseti lety vysvětloval jsem návštěvníci z SSSR, proč Češi pohradají Rusy. A to na příkladu. Když filipínský diktátor Marcos poslal prot i opozičním generálům tanky, postavil se jim lid na ulicích do cesty. Tanky se zastavily a nejely dál. Diktátor padl protože vlastní úsudek vojáků byl víc n ež rozkaz. Rusové by vjeli do lidu a vraždili. Jak u nás r. 68, v Maďarsku a T bilisi r. 56, v DDR r. 53. Proto jsou Filipinci civilizovaní a Rusové barbaři. Roku 68 přijeli k nám nepochopitelní Marťani: politruk jím nařídil názory - a oni je měli. Vždyť je přece dostali rozkazem! Teda nemůžeme Rusy pokládat za civilizačně rovnocenné. Protože zrada je zbraň otroka, musíme počkat až Rusku bude zle. Zrádce je nenáviděnější než nepřítel, Rusové snadno mohou získat pří zeň škrtnutím Husáka a ostatních zrádců. každé svobodné vedení státu se pak po kusí co nejtišeji podhrabat pod plotem sovětského žaláře. (Což vše stalo.) A z abezepčit se před návratem ruského přátelství. (Což se děje.)

Bolševické gangy dlouho budou nebezepčné, ale bolševismus jako hnutí a ideologie je mrtvý. Byl dočasným vyjádřením půltisíciletého velikášství, že Moskva bude třetím Římem. Bolševici jen pokračovali ve svaté nenávisti carů pr oti svobodě a vojenským intervencím proti ní. Konstanta ruských dějin: poručí se Rusovi - a Rus jde potlačovat svobodu jiných, sám mnohem vykořisťovanější a utlačovanější než oni, a přesto poslušný svých carů, bílých i rudých, a hrdý na svou příslušnost k imperiu. Nesmyslná válka proti Čečensku, poslušní vojáci a netečné veřejné mínění v Rusku, neukazují, že by tato konstanta brzo skonči lo. V onom ztotožnění bědného mužíka s imperiální velikosti bylo, je a bude - nevíme jak dlouho nebezpečí Ruska.

"Aby předešli nejhoršímu, vyslali svá vojska na obranu socialismu v n aší republice dříve, než mohly v naší zemi řádit kontrarevoluční živly. Vstup spojeneckých vojsk na naše území, který byl aktem internacionální pomoci a odp ovídal bratislavskému jednání, ochránil naší zemi od krveprolití, od otevřenéh o vystoupení kontrarevolučních sil" (Dopis KSČ členům strany 1970) "...při vší vřelé lásce k národu svému vždy ještě výše cením dobré li dské i svědecké než dobré národní, z té příčiny již pouhá možnost univerzální monarchie ruské nemá odhodlanějšího protivníka, nežli mne: ne proto, že by byl a ruská, ale že by byla univerzální.. Pomyslete říši Rakouskou rozdělenou na m nožství republik a republiček - jaký to milý základ k univerzální ruské monarc hii!" (Dopis F. Palackého do Frankfurtu - 1848)

Dnes neřešíme už problém Palackého i Beneše: mezi Německem a Ruskem. Není co řešit nezi Evropou a Ruskem. Ruskem, o němž by celé sympozium nedošlo k závěru, nakolik je opožděnou Evropou a nakolik zvláštní (a nižší), vývojově oddělenou civilizací, nesenou podivným pseudodruhem, jehož údělem je opíjet se , roznášet jiným národům na bodácích nevyžádané pravověrnosti, 2. řídit se jin ým enpochopitelnou logikou: "Do Moskvy mne odvezli jako vězně a bez spojení s ostatními. Nic nebylo normální, čestné ani dobrovolné při těch tak zvaných "je dnáních": Nicméně, tři dny po tom, co okupovali mou vlast a vyhrožovalo "revol učním tribunálem" a možná popravčí četou, potřebovali si se mnou povyprávět." (A. Dubček: Naděje umírá poslední.)

Dnes je Rusko slabé. Nevíme jak dlouho, ani jako bude: civilizované n ebo tradiční? jenom tentokráte nemusíme proklánat osud. Vyjímečně rozhodujeme o osudu svém i budoucích. To znamená se zabezpečit. Co nejrychleji do evropský ch struktur, co nejrychleji do NATO. I za cenu omezení suverenity. I za cenu a říkám to i jako sociální demokrat - hospodářských obětí. Když dnes komunistič tí bankrotáři, kteří za naše peníze stavěli vojenská zařízení pro okupanta, pl áčí nad chlebem chdých, který se ztenčí přezbrojením pro NATO, je to jejich ob vyklé farizejství.

Málokdy mají národy možnost svobodně volit svoje místě ve světě. Málo kdy mají opravdovou možnost volit svoji budoucnost. My jí dnes máme. Musíme vo lit tak, aby nás další generace neprokllínaly.

Zdeněk SMUTEK, Brno