Nic naplat, ale vidím to trochu jinak, Josko

 

Je už holt teď taková doba, že se člověk názory lidí, s kterejma se dříve často stýkal, dozvídá spíš z novin než „z huby do huby“, jak tomu bejvávalo dřív. A tak jsem si se zájmem přečetl tvůj rozhovor zklamaného s Metropolitanem. Přesto, že se dá s tebou v mnohém souhlasit, především v popisu situace, ve které se kultura nachází (ale kterej obor je na tom dobře? Snad překupníci), s něčím nemohu souhlasit téměř zásadně.

Například s tím, že revoluci udělala kulturní fronta. Věřím, že tím nemáš na mysli tu několikatýdenní stávku herců, muzikantů, malířů, i když to jistě bylo důležitý. Domnívám se totiž, že tím byl jenom splacen dluh, který tito představitelé „legální kultury“ (stávka undergroundu by byla hovno platná) měli vůči společnosti i vůči sobě, za to dlouholeté ponižování se a sloužení. A nemyslím taky, že už tento dluh většina splatila plně. To platí i pro ty, kteří podepsali Několik vět. On už v tom roce 1988 to přeci jenom nebyla taková sebevražda, situace už byla  sakra jiná než v roce 1977, nebo ještě v roce 1985.

Většina signatářů – myslím „prvosignatářů“ něčeho podobného – totiž jen správně pochopila, že má poslední šanci zařadit se mezi slušný lidi, šanci k počátku jakési sebeobrody. Zdůrazňuji, že k počátku, kterým se, podle mého názoru, ne zcela všem podařilo smáznout  účast na smutnejch akcích typu „Národní divadlo“ či „Divadlo hudby“ v roce 1977, kdy jsem tenkrát v televizních přenosech marně hledal někoho, kdo by chyběl. Jenomže ta revoluce začala tehdy a z tzv. „kulturní fronty“ se jí až do konce roku 1988 a 17. Listopadu 89 účastnila jen nepatrná hrstka. A tak se domnívám, že drtivá většina kulturní fronty spíš zklamala než cokoliv jiného. A svůj dluh by měla ještě nějakou dobu splácet, než se bude moci chlubit svými zásluhami, jak se to často děje už teď. A navíc zastávám názor, teď to bude znít jak fráze, ale nevím, jak to říct jinak, že určitý druh práce pro vlast se dělá zdarma. Z úvah o zásluhách fronty se odvíjí myšlenka, možná jsi to tak nemyslel, ale já to tak cejtím, že tím leadrem kulturní fronty, totiž leadrem revoluce byla Jzzová sekce, jejíž následnická sekce Arforum je teď požírána vlastní revolucí. Možná to cítím z tvého rozhovoru i proto, že tento názor již několikrát, k mému velkému překvapení, prezentoval Karel Srp. Jisté sice je, že Jazzová sekce udělala pro „konečné vítězství“ dost, ale tím leadrem, a to říkám jako dlouhodobý aktivista této organizace, nikdy nebyla. Tím leadrem, ať se to někomu líbí nebo ne, byla Charta. Tam se sbíhaly nitky všech možných nezávislých aktivit a tam se nazývaly věci pravým jménem. To Jazzová sekce přece jenom neudělala, čímž samozřejmě nechci nijak snižovat její spoluúčast na procesu vedoucím k listopadu. Její význam netkví podle mého názoru v tom, že sem tam píchla režim pod žebra, ale v tom, že umožňoval lidem se poznávat na jisté legální bázi organizovat, čímž pomohla rozbíjet onu izolovanost lidí, kteří chtěli dělat něco jinak a jinde než v SSM nebo jiných organizacích pod kontrolou KSČ. Byla to ale organizace kulturní a to také zdůrazňovala. V zásadě však strukturou tyto organizace připomínala svým centralismem a snahou, aby vedení, tedy v podstatě tříčlenný výbor, mělo všechno pěkně pod kontrolou. Vzpomínáš na marný boj několika aktivistů snažících se o decentralizaci, aby nezávislé pobočky mohly existovat dál i v případě zničení centra? Zrovna tak nešťastná byla, nevím, jak to jinak nazvat než „taktická linie“ Jazzová sekce ve smyslu „ty zlí bolševici to těm hodnejm kazej“ , kterou se změkčovaly i poměrně ostré výpady proti kulturní politice režimu. Jistě si vzpomeneš, jak někteří z nás remcali, když Zub napsal svoji populární odpověď na článek Tribuny „Nová vlna se starým obsahem“ (r. 1983), kteá právě tímto změkčením končí. Přitom podobně fundovanejch odpovědí bylo víc, ale právě to změkčení v nich chybělo. Ale jenom jsme remcali. Kritika se v sekci většinou odbývala poukazem na to, že nás stejně brzo zavřou, a tak nemá cenu se hádat,. A svým způsobem to byla pravda. Ale tahle kritika dobrá nebyla, o tom jsem byl přesvědčen a brzy se to mělo potvrdit.

Když jste zahučeli a my, co jsme zůstali venku, se rozhodli vydat, teď již zcela legálně, rozpracovanou a k tisku připravenou brožuru „Jací jsme“, což pro nezúčastněné byly zpracované odpovědi na stejnojmennou anketu Jazzové sekce, která měla být jakýmsi sociologickým průzkumem názorů jejich členů nejen na ni, ale i na vše, co nás tehdy obklopovalo, marně jsme hledali v anketních odpovědích alespoň jednu, která by nepodporovala onu iluzi. Šli jsme znovu do všech dopisů, ale nic. Přitom se nedá říct, že by odpovědi členů byly autocenzurované. Za prvé, kdo chtěl, mohl odpovědět anonymně,  a za druhé, JS měla takový morální kredit, že se lidé neobávali prozrazení svých názorů. Pořád jsme doufali, že dopisy, ve kterých by bylo vše řečeno „na plnou hubu“, jsou schované na nějakém bezpečnějším místě, ale nebyly. Zkrátka, lidi onu nebezpečnou iluzi, „že to ti zlí těm hodnejm kazej“ přejali od Sekce jako od nejvyšší autority. Pamatuji se dodnes, jak jsme smutně seděli nad hromadou dopisů a pak někdo řekl: „takovejch let práce a na hovno!“ Ale ne, na hovno to nebylo a taky to neříkám proto, že bych chtěl, teď ve změněných podmínkách, dělat chytrýho, ale proto, abych ukázal, že to s tím „leaderstvím“ přeci jen nebylo tak horký, abych podpořil své tvrzení, že smysl Sekce byl zkrátka v něčem jiným a že nás tenkrát moc mrzelo, že „politická výchova“ členů dopadla trochu jinak, než jsme tenkrát, alespoň někteří, očekávali.

Nebylo divu, že první ¨“Pracovní výbor Jazzové sekce, která měl udržovat po vašem zavření kontinuitu organizace, byl bez obtíží zvolen, ale existoval jen několik minut. V tříčlenném výboru se sešli tři Chartisti, což bylo označeno celkem pochopitelně jako netaktické řešení, ale nechartistickej výbor se hledal přece jen daleko obtížněji. A jsem zase u Charty. Kdo by rozjel akci, která by nakonec zabránila tomu, že tresty nebyly tak vysoké, jak se dalo předpokládat, kdyby nebyla Charta a na její půdě vzniklý VONS? Tvrdím, že sami bychom to my, co jsme zůstali venku, nezvládli, zvlášť když se ukázalo, že tvé a Karlovo ujišťování, jak je vše perfektně připraveno pro případ zavření, je jen fikcí. Zcela samozřejmě jsme hledali pomoc u Charty a VONSu, protože to byly, jak už jsem řekl, zcela jasní leadři a tenkrát to ještě bylo jasný všem!

A teď k Artforu. Tvoje stížnost, stejně jako různé stížnosti Karla Srpa, na to, jak je na tom teď Artforum blbě, přiznám se, příliš nechápu. Z toho rozhovoru jsem cítil, znovu opakuji, že je možné, že to tak myšleno nebylo, zklamání nad tím, že Artforum jako následnická organizace Jazzové sekce revolučního předvoje kulturní fronty se ztrácí v záplavě jiných organizací  a její vedení neřídí kulturu z nejvyšších postů. Zkrátka, že předrevoluční činnost není dostatečně odměněna. Artforum mělo sice všechny předpoklad  hlavně náskok pro to, aby se stalo, když už ne nejvýznamnější, tak alespoň významnou složkou kulturního života u nás. Že tomu tak není, je jen a jen jeho chyba. Nehodlám to nijak zvláš‘t rozpitvávat, ale vše, co se dělo krátce před tím a po tom, co přišel Karel Srp jako poslední z lochu, je mi nepochopitelný,. Všichni ti aktivní, kteří se snažili udržet kontinuitu sekce během doby, co byl Karel ve vězení, očekávali, že pojedeme dál, třeba v ilegalitě. Ale nestalo se tak. Přišlo podezírání, pomluvy, a to pokračovalo i po revoluci. Najednou začali odpadat či byli odpadáni i ti nejvěrnější. Až jste zůstali s Karlem jen v tandemu. Znovuzvolený výbor se ukázal být k ničemu, svolán nebyl ani jednou, alespoň já, jako člen tohoto výboru, jsem žádný pozvání nedostal.

Artforum mě po tom všem přestalo zajímat. Stěžuješ si na pomluvy, které se o tobě objevují. No a co? Nejseš ani první, ani poslední, zažili jsme to všichni. Ale o to vlastně nejde. Podle mne jde především o to, že vedení Artfora si musí uvědomit a také se s tím smířit, že už nikdy nebude tou zvláštní monopolní organizací, jakou byla Jazzová sekce a místo očekávání či snad boje o posty musí začít normálně a tvrdě dělat. A také se rozhodnout, co chce vlastně dělat. V tom si myslím nikdo překážet nebude, i když konkurovat ano. A nezbývá než smířit se s tím, že mu budou konkurovat i odchovanci Jazzové sekce, kteří dospěli a chtějí to dělat jinak. Domnívám se, že by to měl být dokonce důvod k tvé a Karlově hrdosti.

A nakonec ještě něco. Mám dojem, že celým rozhovorem se táhne myšlenka, že kulturu neřídí na správných místech správní lidé a že by bylo dobré ty lidi vyměnit za správnější a pak bude vše OK. Nesouhlasím. Domnívám se totiž, že kulturu nebudou dobře řídit ani ti nejsprávnější z nejsprávnějších. Mým názorem je, že kultura se nemá řídit, ale podporovat. A to je všechno.

 

Mikoláš