--------------------------------------------------------------------------------
Autor: Jelinek Emanuel č.: 1326
Název: Jak to vidí exil
Zdroj: NN Ročník........: 0002/022 Str.: 021
Vyšlo: 01.01.1992 Datum události: . . Rok: 1992
--------------------------------------------------------------------------------
Úplný obsah:
-----------

"Intelektuálové" v politice ... Pod heslem "intelekt" jsem nalezl ve slovníku vysvětlení: síla myšlení, rozum. Měl by tedy intelekt být rozumovou činností, analýzou informací zvenku, nezávislou na osobních přáních a citech, činnost objektivizující. Z hlediska neurologa činností umožňující správnou analýzu a reakci na dění okolo jedince, sloužící k přežití.

Intelekt mnohých politizujících umělců je však jiné kvality, jakoby z jiné laťky.

Nefunguje. Stává se služkou fantazii, utopii a ideologii. Jsou tito intelektuálové bez intelektu?

V průběhu 20. století vytvořili někteří spisovatelé paralelně k politikům kulty osobností, aby mohli veřejnosti prezentovat "svědomí lidí". Tato theatrální póza je spářena s primitivním materiálním kariérismem.

Dr. Schoeck, profesor sociologie v Míšni, zjišťuje vtipně, že tato skupina aktérů se povýšila na "pupek světa", který ochotně odhaluje přikázání v duchu: "Jen my máme tolik fantazie vysvětlit obyčejným smrtelníkům příčiny dění, předpovědět budoucnost. Bez našich rad by zabředli do přírodních katastrof, válek nebo atomového holocaustu."

Nebo: "Nebudeme z pachatelů dělat oběti!!!" Tato skupina samozvanců typu velmi důležitých osob (VIP), prominentů, není schopna pochopit, že se svým pupkem odhalila i vlastní impotenci - neschopnost pochopit příčiny událostí valících se jí přes hlavu, neschopnost se vyznat na vlastním hřišti fantazie, ať již ve vztahu ke společenskému vývoji, myšlení občanů, politice neb ekonomii.

Vymýšlením nových a nových dogmat a bezzubých institucí k řízení světa neřeší nic. Buduje drahou byrokracii, kterou živí daňoví poplatníci.

Tato "elita" není schopna v konfrontaci s reálnou situací vzíti svoje selhání na vědomí, natož přiznat svým "věřícím", že není čemu dál tleskat, nebo jak krásně říká pohádkář, že král je nahý. Opakovaná these je povyšována na dogma, jedině správnou morálku, znemožňuje logické myšlení, rozlišení zlého činu od spravedlivé odplaty. Je hluboce nemorální, neb zbavuje občana schopnosti správně uvažovat a reagovat. Je cynickým výsměchem výchově mladých lidí, obětem totality a parodii spravedlnosti vůbec. Kazatelé se svým charismatem snaží sejmout individuálně odstupňované břímě odpovědnosti údajně ze všech, ale ve skutečnosti ji snímá pouze z rudých viníků neštěstí. Pokouší se konzervovat mentalitu tajných úmluv u "kulatých stolů", a to v době, kdy tlak zvenčí, na který by se mohli vymlouvat, rozpadem SSSR zmizel.

Nevyužití rozpadu SSSR k důsledné debolševizaci je korunou pokryteckého mesiášství na úrovni opakovaného pozvání armád socialistického bloku.

Zeměkoule, na níž se pohybuje stále více svobodných lidí, ve svobodném a tržním prostředí není "scénou", na níž se mohou literáti a dramatikové ve své nafoukanosti prezentovat jako "nadstátníci" a posunovači na šachovnici dějin.

Dr. med. Emanuel Jelinek, Mnichov