--------------------------------------------------------------------------------
Autor: Gregor Vlado
Název: Pokračování "Jobovských" otázek
Zdroj: NN Ročník........: 0005/045 Str.: 000
Vyšlo: . . Datum události: . . Rok: 1995
--------------------------------------------------------------------------------
Úplný obsah:
-----------

Pokračování "Jobovských otázek" Když "Joboské otázky moderního člověka" spustili lavinu dopisů, odhod lal jsem se pokračovat. Je zvláštní, že kladné, ba laskavé ohlasy mi přicházej í hlavně od starších lidí, ačkoliv ti mladí jsou často rozhorčení: "pekelníků není třeba litovat, ale nenávidět", odhoď jako mor nemocnou sentimentalitu" a p. Na jejich odpovědích je poznat, že jsou vzdělaní, ale jako vidět i to, že z ažili v životě málo trápení a bolesti.

Byl jsem nedávno na mítingu KDH. "Hyeny, zloději, gangstři..." ozával o se nejenom z publiky, ale přímo z tribuny. Biblické upozornění "Kdo řekne sv énu bratrovi hlupák, zaslouží si odsouzení vysoké řady a kdo mu řekne bláze, z aslouží si pekelný oheň" bylo úplně zapomenuté. A ty nenávistí, uspokojením a bohorovnou "moudrostí" sršící křesťanské tváře okolo! Primitivismus přesně tak ový jako na mítingu HZDS...Dlouho jsem věřil, že hlavní příčinou bídy současné ho světa je hřích, ale teď vidím, že je to obyčejná sprostota, temné biologick é pudy v nás. Ukrajinské přísloví říká: "Když zavěje prapor, rozum je v troubě ." Je dobré se trochu zajímat etologií, jsou to známé věci (vnitřně druhová ag resivita, její význam v evoluci a rezidua v člověku), vždyť knížka Konráda Lor enza "Takzvané zlo" vyšla už v r. 1963. žel bohu jsou to údaje a statistiky kř esťanskou vedou podceňované a ignorované. Nedávno jsem sledoval seriál "Fenome nální svět". Udělali ideální obydlí pro 3000 myší s dostatkem potravy. Už při 2200 se začali hryzat, trpět narcisizmem a nezájmem o ostatní a samy od sebe v ymřeli - nedalo se to zastavit. A když člověk vidí ty prázdné a nešťastné pohl edy (už nejenom mladých) v naší Petrželce! Okolo 60% petržalských žen už absol vovalo potrat! Jistěže je to hřích, ale jsou to přece i sociologické a biologi cké důvody, že lidé nechtějí rodit děti do takového světa! Obyčejné lidské neš těstí, stres a bezvýchodiskovost...Můj osmiletý chlapec už párkrát, když ho př epadli nejaké problémy, řekl: "Tati, já by sem už raději nežil..." Kdeže my v jeho letech! Proto mě zarmucuje, když poslouchám nejenom jehovistické, ale i " mariánské" řeči, že žijeme v posledních dnech, že na svět sestoupil ďábel a že se zachrání jen ti, co se uchylí pod neposkvrněný plásť (u jehovistů "požehna ný ostatek"). Vždyť kdyby předešlé generace žili v těch podmínkách jako naše, chovali by se stejně! Tyto extravagantní skupiny skupiny nedokážu pochopit, že religiózní genů má v sobě vždy jen zlomek populace - a ostatní nejsou horší a ni zatracenější zato, že ho nemají, jednoduše to jde mimo ně. Moje manželka v Boha věří, i si k němu vzdychne, ale jít na zpověď a nebo modlit se rúženec ji ani ve snu nenapadne. Přitom můžeme zodpovědně říct, že je lepší než já. "Nes uďte, abyste nebyli souzení" a "ne ten, kdo mi řekl Pane, Pane..." Na závěr ještě pár citátů:

"Neříkej: proč minulé dny byli lepší než dnešní? Ale ne z moudrosti s e na to ptáš." (Kazatel 7,10)

"Kdyby to všechno bylo tak jednoduché" Kdyby existovali lidé, kteří b y někde páchali záludné činy, bylo by potřebné je jen oddělit od nás ostatních a zničit. Ale hranice rozdělující dobro a zlo přechází srdcem každé lidské by tosti. A kdo je ochotný zničit kus vlastního srdce? (A Solženicyn: Souostroví Gulag).

"Nelogická lidská přirozenostnechá mezi sebou soutěžit a bojovat 2 ná rody i když je k tomu nenutí žádné hospodářské důvody, podněcuje 2 politické s trany a nebo náboženství k rozhořčenému boji navrdory tomu, že jejich posvátné programy jsou si překvapivě podobné..."

"Sociální chování člověka není v žádné případě diktované jen rozumem, ale stále poslouchá fylogenetický vzniknuté zákonitosti, které ze studia zvíř at velmi dobře známe. Lidská společnost je uspořádaná velmi podobně jako krysy , které jsou uvnitř uzavřené tlupy taktéž sociální a mírumilovné avšak vůči ja kémukoliv příslušníkovi druhu, který nepatří k vlastní straně se chovají jako praví ďáblové."

"Kdyby se jednou nějaká spásná nauka skutečně rozšířila po celém svět ě, rozpadli by se její zastánci okamžitě do nejméně dvou prudce znepřátelených táborů (přívrženců pravého a kacířského výkladu) a nepřátelství a boj by kvet ly dál tak jako předtím, neboť llidstvo je bohužel takové, jako je." (konrád L orenz: Takzvané zlo).

Zakončím tím známým: je skutečně potřebná modlitba, pokání, pokora, p ost (hlavně ve smyslu zdržování touhy po zbytečnostech). Ale pokora není jen j en v tom, že si někdy až vulgárně nadáváme, jací jsme zlí, hříšní a nenapravit elní ( a to halvně ti mimo nás), ale i v tom, aby jsme si stále jasněji uvědom ovali, že náprava může přijít ne naší zásluhou, ale jen a jen Božím zásahem"! Snažme se tedy, upozoňujme a řešme problémy, přísně karhejme, ale nezapomeňme, že až příchod Pana Ježíše ve slávě to dá do pořádku.

MARANATHA!

Vlado Gregor, Bratislava