--------------------------------------------------------------------------------
Autor: Smutek Zdeněk
Název: Ohlédnutí za sporem
Zdroj: NN Ročník........: 0005/047 Str.: 000
Vyšlo: . . Datum události: . . Rok: 1995
--------------------------------------------------------------------------------
Úplný obsah:
-----------

Ohlédnutí za sporem. Činění světa smysluplným patří strategicky k nejdůležitějším problémům, s nimi ž se musí společnost vyrovnávat...Toto úsilé nepatří k luxusním aktivitám, kte ré mohou být realizovány teprve poté co jsou uspokojeny materiální potřeby spo lečnosti. Budování přesvědčení o smysluplnosti světa je jedním z klíčových pře dpokladů udržení integrace společnosti tak jako udržení integrace osobnosti. ( J. Keller: úvod do sociologie.)

" Neblouzni o sttě Platonově, nýbrž spokoj se s nejmenším krůčkem vpřd a nepokládej ani tento úspěch za bezvýznamný. Neboť kdo dovede změnit utkvělé př edstavy? Ale bez jejich změny - co jiného lze čekat než otročení vzdychajících a poslušnost pokrytců ?" (Marcus Aurelius: Hovory k sobě.)

Probíhá spor Cibulka - Havel. President slohem Obrovských a Kojzarů odsou dil zveřejnění jmen spolupracovníků Stb v Necenzurovaných novinách. Budiš jde o čin diskutabilní. Znám několik lustračních osudů. Uštvaná člověk se upsal ďá blu s úmyslem jej podvést, také jej podvedl... a nyní s úpisem přicházejí samo zvaní inkvizitoři, především ti, kteří sami za totality "se do ničeho nepletli ". Ale NN uvedly, že v seznamu jsou jak udavači, tak lidé ke spolupráci brutál ně donuceni. Nakolik NN odpovídají za opožděné hrdiny se zásadovými soudy? Nak olik jsou viny tím, že úpisníci staly se náhradní obětí, protože skuteční viní ci jsou chráněni jak hnízdiště rarohů, aby veřejnost ani nemístnou zvědavostí je nerušila.?

Ostatně, byly stokou noviny, které uveřejnili, že poslanec Šviha je konfi dentem Ferdinanda d Este? Národní soud nad Sabinou - jednal proti pravdě a lás ce? Čí osobní čest je nezveřejnitelná postelová intimnost?

Vnější dojem: srazil se dva teologové v boji o pravdu. Jeden z nich je hi erarchou, takže vyslovil exkomunikace " stydím se, že jste podepsal chartu", a ex catedra stanovil meze přípustného.

Ale nic z toho není důležité - nejméně pedagogické hodnocení, kdo se jak choval. Podstatu lze vyjádřit hantýrkou bolševických dějepisů.: " Kolísající m ešťanstvo začíná zrazovat zájmy revolučního lidu. " Je to ukončení revoluční f áze, jak popravou Želivského. Porevoluční establiment hledá dohodu s části por ažených, takže se obrací proti svým radikálům. Husictví proti chiliastům, admi tům, pikartům, německá refermace proti vzbouření sedláků a novokřtěncům, Velká anglická revoluce proti levelerům, Velká francouzská revoluce proti jakobínům . Atd. Radikálové jsou estabiliment nebezpečnější než poražený nepřítel, proto že s úspěchem mohou vznášet nárok na vlastnění revoluční vlajky, kterou estabi lisment (ještě) používá. Proto je establisment odstraňuje před poraženými před nostně. Podle vkusu doby upálením, gilotinou, hovory z Lán. Nemůžeme čekat, že by naše Velká Sametová se vymkla zákonitostem revolucí, ale není nutné k tomu používat morilazujících liboslov. A není nutné přidávat vyšší smysluplnost to mu, co probíhá podle slepích zákonitostí: až přestane jít o kůži, prapor revol uce začíná silně přitahovat kupce, kteří uvažují pouze v kategorických tržních zisků, nikoliv vin a zásluh či revolučních ideálů. Tato bolševická vulgarizac e dějin odpozorovala správně. A taky se na to spoléhala.

Před žádnou zákonitostí dějin není nutné kapitulovat na celé frontě. Vítě zství lásky administrativně nelze zařídit. Vítězství pravdy ano. Pravdu o tom, kdo se aktivně, dobrovolně a ve značném rozsahu či hrubým způsobe proviňoval proti národní a lidské svobodě a lidským právům. Pravda o zločincích by nejlép e chránila ty co jenom něco podepsali. A chránili by i národ do bodoucnosti. S icilská mafie byla původně politickou organizací, než se stala čistě zločineck ou. Také obecná zákonitost. Kupci budou proti. Otřáslo by mnoha firmami, kdyby se zveřejnilo jaké lidi mají v čele. Jménem trhu a humanity potáhnou proti pr avdě a bezpečnosti. Kupci jsou vždy stejní. V republice Benátské, Východoindic ké společnosti i Česku. Ale dramatické by jim k tomu nemuseli dělat socialisti cký realismus.

V občanské společnosti občanská iniciativa nahrazuje - mírně řečeno - vá hání úředních míst: např: ve zveřejnění archívu StB. (Estébáci znali i jméno m ého psa i mé intimní záležitosti, i co jsem čmajzl v zaměstnání - co ještě na mě věděli? Pořád musím čekat!) Neztotožňuji se z útoky NN na prezidenta Havla. Ale ve věci podepisovačů spolupráce z StB nekorektní formu polemiky - bohužel - zahájil prezident Havel.

Zdeněk Smutek, Brno